2009. január 13., kedd

James Bond partizánkodik (egy jót)


Defiance: A filmről körülbelül, annyit tudtam, hogy hallottam róla egy mondatban, hogy jó és azt hogy a II. vh alatt játszódik. Erre a témára tulajdonképpen mindig vevő vagyok, úgyhogy kaptam az alkalmon és megnéztem, ahogy volt rá lehetőségem (a semmittevésem áldoztam fel ám, ami nagy szó). Mellesleg azt gondolom, hogy tényleg sok filmet forgattak már erről az időszakról, de azt gondolom (csakúgy mint a westernről), hogy hálás téma és egyébként is szükség van arra, hogy az ember többször újragondolja ezt az eseményt(eket). Tehát, egy kritikát, egy cikket nem olvastam róla. Szóval semmilyen befolyásoló tényező nem volt jelen. A történet valóban az említett korszakban játszódik, de végre nem Németországban vagy más ismert had színtéren, hanem Fehéroroszországban. Egy (belorusz)partizán brigád történetét meséli el, ami tulajdonképpen megszűnik a fenti minőségben létezni, miután a vezető (Tuvia-Daniel Craig) testvére (aki inkább a fegyveres megoldások híve), néhány társával együtt kiválik és csatlakozik az oroszokhoz. Innentől kezdve a csoportnak, ami közben folyamatosan bővül, a túlélés a tét és átalakul egyfajta zsidómentő-akcióvá (a film végi adatok szerint összesen körülbelül 1200 ember éli túl Tuvia segítségével a holocaustot). Nem egy szokásos háborús film ez, de azt sem mondanám rá könnyedén, hogy lélektani dráma, mert azért van itt harc bőven, méghozzá profin kivitelezve. Mellette azonban hasonlóan nagy hangsúlyt kap az ember vizsgálati rész is, hiszen mégiscsak egy szélsőséges körülménye közepette összezárt, meglehetősen heterogén közösséget vizsgálhatunk a játékidő (kb.135 perc) nyugisabb felében. Ezek a "chillout"-ok sem válnak monotonná, üressé, vagy épp túl barokkosra. Nem próbál feleslegesen sokkolni, csak ráébreszteni (pl.: amikor az árjanáci katonabácsi megérkezik a táborba, nem látjuk, hogy loccsan szét a feje, helyette kapunk pár hangulatfestő nagytotált és egykét közelit a lincselő tömegről). Az akcióra kicsit még visszacsatolva, óriási pozitívum, hogy hőseink nagyon szerethetőek, nem csúsznak át a végletekbe, cselekedetei csak kevés esetben amerikaszagúak. Ennek okán, pedig képesek vagyunk végigizgulni a filmet. Érezzük, hogy bármi megtörténhet, mert a itt a jó nem feltétlenül jó, vagy ha már biztosak vagyunk benne, hogy az akkor sem biztos győzedelmeskedik. A történetet, tehát én klassznak érzem a korábban már említett két dolog miatt (nemszokványtéma; szurolhatóság), valamint nagyon hatásosnak érzem (ha nem dráma volna, azt mondanám poénnak) az exodus feature-t. Kimelendő még a film cuni fényképezése. Igazi dögös háborús képeket és letisztult drámai szcénákat kapunk néznivalónak. Jár a +1 pont a szép tájakért, a jó sminkért, és a szép, néha kissé kontraszt orientált bevilágításért("olyan, mint a May Payne-ben" csak itt nem ciki). Apróporszemként nem bírom ki, hogy ne említsem meg, a szokásos amerikai blőd bakikat. Vezesse ezt a sort a másodpercenként tüzelő tank, de több szót nem érdemes rájuk elnyírni. Végiglekötős, többszörnézős, tanulságos, eksönös(, stb...) esszé a szabadságról. Mindenki most, gyorsan... 10/9 [trailer, nagyon ott ahol a film]

Délelőtt volt Bolt is. (Rövid leszek, mert nem illik ebbe a posztba, de elfelejtem. A harmadik legjobb anim, amit láttam idén (1. kung-fu panda (de ott én vagyok a főszereplő, úgyhogy bunda), 2. wall-e). Azért nem egetrengető. Pro: festett hátterek reloaded, galambok ("Joey! I don't know this dog!"), t-rex a hörcsög és a buborékja, tényleg izgalmas (néha), tényleg vicces. Kontra: néha nem izgalmas, hanem idegesítő, a vége kicsit majom, nemegy droid szinkron hang. 10/7

[Megjegyzés (minden filmes posztra): az értékelések filmenként változnak. Pl.: a defiance nem 2 ponttal jobb, mint a Bolt; May Payne nem 3-al rosszabb, mint az Appaloosa. Tehát csak tájékoztató jellegűek, majd ha a Vox-nál dolgozom, akor kifejlesztek egy egységes (SI) mértékrendszert az értékelésre.]

Ma újra Corner ( igen, igen, a 10/7 ellenére), majd írok róla. Bár a múltkori Zöld (+home) buliról sem számoltam be, pedig nagyon megérdemli. Sőt az apokalipszisről és társadalomról szóló okfejtések is lemaradtak.

(Ja és pár filmnél kicsit korrigáltam a korábban adott ponton:D)

Nincsenek megjegyzések: